Trampolina fitness – co daje? Jak ćwiczyć?

Choć skakanie na trampolinie kojarzy się głównie z czystą, dziecięcą zabawą, to w rzeczywistości jest to również świetny rodzaj aktywności fizycznej, który może być praktykowany przez osoby w dowolnym wieku. Podczas skakania pracują różne partie ciała, wzmacniają się mięśnie i poprawia się koordynacja ruchowa. Nic dziwnego, że już od lat rosnącą popularnością cieszą się nie tylko zwyczajne trampoliny, ale też trampoliny fitness. Czy te konstrukcje są godne uwagi? Jak ćwiczyć na trampolinie fitness i czy warto?

Co daje trampolina fitness?

Ćwiczenia na trampolinie fitness znajdują coraz więcej zwolenników i zwolenniczek – treningi tego typu są nie tylko skuteczne, ale również przyjemne. Ze względu na swą specyfikę, zapewniają odpowiednią dawkę ruchu, ale też relaksują i dodają energii. Do największych zalet trenowania na trampolinie należą:

  • Połączenie skutecznego treningu z zabawą – skakanie na trampolinie jest przyjemne i relaksujące. Trening tego typu nie jest nużący i nieprzyjemny, a wprost przeciwnie.
  • Dobre efekty – trening na trampolinie fitness pomaga wzmocnić mięśnie całego ciała, wysmuklić sylwetkę, popracować nad kondycją i koordynacją ruchową oraz spalić kalorie.
  • Szeroki wybór ćwiczeń – trening na trampolinie można dopasować do własnych potrzeb i możliwości. Trenować można w klubie fitness lub w domu, a ćwiczenia dobierać tak, by odpowiadały trenującej osobie pod względem stopnia trudności i intensywności. W sieci znajdziemy sporo gotowych zestawów treningowych na trampolinie – zdecydowanie jest w czym wybierać.

Trampolina fitness z uchwytem nie zajmuje zbyt wiele miejsca, dlatego z powodzeniem można kupić ją do domu lub mieszkania. Jest to narzędzie wielofunkcyjne – może posłużyć wszystkim domownikom do treningów różnego typu.

Polecane trampoliny fitness

Warto pamiętać o tym, że rodzaj aktywności ruchowej należy dobrać do własnej kondycji oraz stanu zdrowia. Jeśli mamy, co do tego pewne wątpliwości, zawsze warto skorzystać z porady trenera, lekarza lub fizjoterapeuty. Źle dobrana aktywność nie tylko nie da spodziewanych efektów, ale nawet może zaszkodzić. Jeśli chodzi o treningi na trampolinie, to ostrożność powinny zachować osoby mające problemy ze stawami. Kobietom zaleca się konsultację lekarską przed rozpoczęciem treningów na trampolinie, gdyż u niektórych z nich częste i intensywne treningi tego typu nie są wskazane ze względów anatomicznych (z uwagi na ryzyko obniżenia się macicy lub pojawienia się problemów z nietrzymaniem moczu).

Trampolina fitness – jaka średnica?

Zanim rozpoczniemy treningi na trampolinie, musimy wybrać odpowiedni model. Jedną z najważniejszych kwestii, na którą należy zwrócić uwagę podczas zakupu trampoliny fitness, jest właśnie średnica – jaka powinna być?

W sprzedaży znajdziemy egzemplarze o różnorodnych rozmiarach. Do popularnych rozwiązań należą:

  • Trampoliny o średnicy 110 cm.
  • Trampoliny o średnicy 140 cm.
  • Trampoliny o średnicy 130 cm.

Oczywiście nie są to jedyne z dostępnych rozwiązań, ale te warianty cieszą się największym zainteresowaniem. Im większa trampolina, tym więcej przestrzeni do dyspozycji, co wpływa na wygodę podczas treningu, ale też powoduje, że trampolina zajmuje więcej miejsca. Średnica nie jest jedynym, co należy wziąć pod uwagę podczas zakupu. Oto inne istotne kwestie:

  • Maksymalne obciążenie – to ważne, by dobrać trampolinę adekwatnie do własnej masy ciała. W sprzedaży znajdziemy trampoliny fitness do 100, 110 lub do 150 kg. Należy wziąć pod uwagę wagę najcięższej z osób, które będą użytkowały trampolinę.
  • Wysokość od podłoża – to ważne, by nie wybierać zbyt wysokiej konstrukcji do treningów w mieszkaniu o niskim stropie.
  • Typ drążka – niektóre trampoliny mają prosty drążek z poprzecznym uchwytem, ale są też modele wyposażone w szeroką barierkę, która jest nieco bardziej funkcjonalna.

Przy zakupie trampoliny fitness nie bez znaczenia jest także cena, marka trampoliny oraz opinie o wybranym modelu. Warto poświęcić chwilę na zorientowanie się w tych kluczowych parametrach, by dobrać sprzęt dobrej jakości, który faktycznie sprawdzi się w praktyce.

Trampolina fitness – jak ćwiczyć?

Skuteczność i efekty treningów na trampolinie fitness zależą od wybranego programu treningowego, ale też od indywidualnego tempa i częstotliwości ćwiczeń. Jak trenować na trampolinie?

  • Przed treningiem warto wykonać krótką rozgrzewkę oraz ćwiczenia rozciągające.
  • Trening powinien składać się z kombinacji różnorodnych ćwiczeń – podskoków, wymachów, balansowania ciałem.
  • Popularne ćwiczenia to elementy doskonale znane z treningów fitness, ale przeniesione na trampolinę.
  • Dobre efekty przynoszą mocne i szybkie podskoki, a także pozorowany bieg w miejscu na trampolinie.

Przed rozpoczęciem treningów w domu, warto obejrzeć kilka programów treningowych z kategorii jumping fitness albo wybrać się na zajęcia do klubu, by poznać kluczowe ćwiczenia i techniki i móc praktykować je w zaciszu domowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410