Stepper do ćwiczeń – jaki wybrać?

Stepper to jedno z najpopularniejszych urządzeń do domowych treningów fitness. Decyduje o tym stosunkowo niska cena zakupu oraz fakt, że stepper domowy nie zajmuje zbyt wiele miejsca, a ćwiczenia na nim są skuteczne i łatwe.

Stepper – jak działa?

Zanim zdecydujemy się na zakup steppera, warto zaznajomić się z techniką działania tego urządzenia oraz z jego charakterystyką.

  • Stepper to niewielkie urządzenie, które służy głównie do ćwiczeń na nogi.
  • Urządzenie może składać się jedynie z podstawy z dwoma stopniami (pod każdą stopę) lub być wyposażone także w drążki lub linki.
  • Stepper pozwala na urozmaicenie domowych treningów poprzez wprowadzenie do nich profesjonalnych ćwiczeń na łydki, uda i pośladki.
  • Ćwiczenia na stepperze przypominają wchodzenie po schodach, ale są bezpieczniejsze dla kręgosłupa i stawów.

Trening na stepperze pozwala wzmocnić i wyrzeźbić dolne partie ciała, a także spalić kalorie i wysmuklić sylwetkę.

Stepper – jak ćwiczyć?

Treningi na stepperze nie są skomplikowane, a dzięki temu, że ćwiczenia te nie obciążają stawów oraz kręgosłupa, mogą być wykonywane przez osoby niemal w każdym wieku i o różnorodnej sprawności ruchowej. W razie wątpliwości, czy to ćwiczenia dla nas, warto skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, aczkolwiek treningi na tym urządzeniu należą do jednych z bezpieczniejszych i łatwiejszych w wykonaniu.

Ćwiczenia na stepperze polegają na „chodzeniu” po stopniach, w jakie wyposażono urządzenie. Pod wpływem nacisku stopy, stopień obniża się, a w tym samym czasie drugi ze stopni podnosi się do góry. Ćwiczenia na stepperze skośnym przypominają raczej jazdę na łyżwach i angażują więcej mięśni, a ćwiczenia na stepperze z linkami lub kolumną angażują do pracy niemal całe ciało. Ogólne zasady są jednak wspólne dla wszystkich rodzajów stepperów fitness:

  • Ćwiczyć należy z wyprostowanymi plecami i głową uniesioną na wprost.
  • Nogi powinny być lekko ugięte w kolanach.
  • Podczas ćwiczeń warto kontrolować puls i utrzymywać go na stałym poziomie.
  • Przed wejściem na stepper warto wykonać rozgrzewkę, a po zakończeniu treningu przyda się jeszcze kilka ćwiczeń rozciągających i relaksujących.
  • Tempo ćwiczeń można dopasować do indywidualnych preferencji. Stepper z regulacją oporu umożliwi również dobór obciążenia do kondycji i sił użytkownika.
  • Warto ćwiczyć na stepperze regularnie – w zależności od celu treningowego może to być kilka treningów w tygodniu lub dłuższe sesje co 2 lub 3 dni.

Stepper skrętny czy prosty?

Wybór steppera fitness warto zacząć od zastanowienia się nad tym, jaki rodzaj urządzenia będzie dla użytkownika najlepszy. W sklepach znajdziemy:

  • Steppery proste (klasyczne i mini) – chętnie wybierany rodzaj urządzenia. Ćwiczenia na nim przypominają wchodzenie po schodach, a urządzenia te są stosunkowo niedrogie. To wariant polecany osobom skupionym na wzmocnieniu nóg i pośladków.
  • Steppery skrętne – stepper skrętny (zwany także bocznym) to urządzenie, które angażuje większe partie ciała podczas treningów. Ćwiczenia na tym sprzęcie przypominają jazdę na łyżwach i jest to rozwiązanie polecane do intensywniejszych treningów (dla bardziej zaawansowanych użytkowników). Urządzenia te są droższe od stepperów prostych.

Każdy z tych wariantów urządzenia może być także wyposażony w linki lub kolumnę z drążkami. Linki pozwalają pracować także rękoma podczas treningu, co angażuje mięśnie talii oraz tułowia. Kolumna z drążkami także pozwala zaangażować niemal całe ciało podczas ćwiczeń, ale to rozwiązanie, które mocno podnosi cenę urządzenia oraz sprawia, że stepper zajmuje dużo miejsca.

Wybierając stepper do ćwiczeń w domowym zaciszu warto zwrócić uwagę nie tylko na rodzaj urządzenia i jego cenę, ale także na jego funkcjonalność. Elementarną kwestią jest możliwość regulowania oporu w urządzeniu, a bardziej zaawansowane modele mogą być wyposażone także w licznik kroków, pomiar prędkości i spalanych kalorii. Nie bez znaczenia jest także wielkość urządzenia i hałas, jaki wydaje podczas użytkowania.

Oferta stepperów skośnych i prostych jest bardzo szeroka, dlatego nikt nie powinien mieć problemu z dopasowaniem urządzenia do własnych potrzeb i dostępnego budżetu. Warto pamiętać, że jest to niewielkie, ale bardzo przydatne, praktyczne i skuteczne narzędzie do dbania o kondycję oraz sylwetkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410