Mata do ćwiczeń – czy jest niezbędna?

Po co mata do ćwiczeń?

Profesjonalna mata to przede wszystkim większa gwarancja bezpieczeństwa podczas treningu. Poza tym gruba mata do ćwiczeń to także duża wygoda. Sprawdza się podczas jogi, pilatesu, czy ćwiczeń fitness. Co więcej, dzięki macie antypoślizgowej osoby trenujące mogą uniknąć ryzyka otarcia, lub innej kontuzji związanej z niepewnym podłożem.

Ciekawostka!

Ćwiczenie w domu na ręczniku kąpielowym bądź chodniku zamiast maty jest szczególnie niebezpieczne przy treningu interwałowym oraz wszelkiego rodzaju wyskokach.

Mata do ćwiczeń – rodzaje

W zależności od potrzeb użytkowników są różne typy mat do ćwiczeń. Najpopularniejsze to:

  • mata treningowa – jest to najbardziej uniwersalny model, który sprawdza się podczas ćwiczeń fitness, aerobiku oraz pilatesu. Przeważnie wytwarza się ją z syntetycznej pianki, która zapobiega otarciom i izoluje ćwiczącego od chłodnej powierzchni. Dodatkowo niweluje ślizganie się w trakcie treningu.
  • mata do jogi – jest specjalnie przystosowana do praktykowania jogi. Co więcej, jest najcieńszą z mat (od 2,5 do 3,5 mm) i świetnie trzyma się powierzchni.
  • mata gimnastyczna– ma formę materaca, który wykorzystuje się do ćwiczeń akrobatycznych, korekcyjnych, a także podczas rehabilitacji. Najczęściej można je spotkać w szkołach i klubach sportowych.
  • mata ochronna – służy głównie do stabilizacji sprzętu fitness typu orbitrek, bieżnia, czy rowerek stacjonarny. Poza właściwościami antypoślizgowymi, chroni też podłogę przed zarysowaniem.
  • mata Tatami – dedykowana do treningów sztuk walki typu judo bądź karate.

Jak gruba mata do ćwiczeń?

Mata antypoślizgowa do fitness (czyli mata treningowa) występuje najczęściej w dwóch rozmiarach 200×120 cm i 200×100 cm. W sklepach można też znaleźć mniejszą wersję – 140×50 cm. Typowa grubość maty fitness to od 5 do 6 mm, natomiast maty do jogi – od 2,5 do 3,5 mm

Jaki materiał maty?

Na rynku można znaleźć wiele różnych materiałów, z których wykonuje się maty do ćwiczeń:

maty naturalne:

  • bawełna – absorbuje wilgoć i zapobiega ślizganiu się. Poza tym dobrze się pierze. Często wykorzystywana do produkcji mat do jogi.
  • kauczuk naturalny – bardzo stabilny co sprawia, że robi się z niego cienkie maty do jogi.

materiały sztuczne:

  • PVC – najbardziej uniwersalny materiał wykorzystywany w grubych matach do ćwiczeń, matach profesjonalnych, ale także tych do jogi.
  • guma, lub kauczuk syntetyczny – zapewnia stabilną powierzchnię co sprawia, że tworzy się z niego maty antypoślizgowe do różnych typów ćwiczeń.
  • TPE – przez swoją twardość dominuje w matach do pilatesu. Łatwy do czyszczenia.
  • winyl – można go znaleźć w matach tatami.

Optymalny wybór materiału do maty fitness polega na połączeniu takich cech jak wytrzymałość, łatwość czyszczenia oraz ekologiczne pochodzenie.

Ciekawostka!

Osoby dbające o naturę mogą kupić matę z biodegradowalnego kauczuku, który jest przyjazny dla środowiska.

Mata do ćwiczeń – jak wybrać?

Przy zakupie maty do ćwiczeń, poza grubością i materiałem, należy zwrócić uwagę na elastyczność, przyczepność i wymiary maty. Rozmiar powinien odpowiadać wzrostowi użytkownika, a sama mata nadawać się do zrolowania (mata składana). Dodatkowo zaleca się sprawdzenie możliwości prania maty w pralce bądź innych sposobów jej czyszczenia.

Poza tym, praktycznym dodatkiem do maty będą paski, lub ściągacze umożliwiające jej związanie po zwinięciu, a tym samym ułatwiające przechowywanie, lub transport.

Ciekawostka!

Coraz więcej producentów profesjonalnych mat przykłada uwagę do estetyczności, dzięki czemu rośnie liczba ich wzorów oraz kolorów. Bez problemu można znaleźć coś zarówno pasującego do wystroju domu, jak i indywidualnych upodobań.

Podsumowując, mata do ćwiczeń to niezbędny sprzęt do fitness oraz innego rodzaju ćwiczeń wykonywanych w domu. Profesjonalne maty chronią użytkowników przed otarciami oraz stłuczeniami. Najbardziej uniwersalne są maty treningowe wykonane z PVC. Natomiast za przyjazne dla środowiska uznaje się maty bawełniane, lub wyprodukowane z kauczuku naturalnego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410