Kije nordic walking – jakie wybrać?

Nordic walking to rodzaj aktywności ruchowej, która jest bardzo uniwersalna i niemal dla każdego. Chodzić z kijkami mogą dzieci, dorośli, osoby w podeszłym wieku i o słabej kondycji. Do praktykowania tej aktywności nie potrzeba wiele – dobre kijki i wygodne buty do nordic walking powinny wystarczyć na początek, a pozostałe elementy można kompletować etapowo.

Jak chodzić nordic walking?

By aktywność sportowa przyniosła spodziewane rezultaty, warto zadbać o poprawną technikę. Nie inaczej jest w przypadku nordic walking – technika chodzenia ma kluczowe znaczenie dla efektów treningowych. Jak chodzić z kijkami?

  • Nordic walking to rodzaj marszu, ale jego tempo można dostosować do własnej kondycji. Ideą jest jednak pokonywanie trasy krokiem marszowym, któremu towarzyszą ruchy rąk z kijkami.
  • Osoby o ograniczonej kondycji lub słabej sprawności mogą pokonywać trasę krótkim krokiem, któremu towarzyszyć powinny krótkie wymachy rąk. Tempo należy dostosować do własnych możliwości.
  • Osoby zaawansowane powinny trenować nordic walking stosując wydłużony krok, któremu powinny towarzyszyć długie wymachy ramion z kijkami.
  • W nordic walking kroki należy stawiać od pięty i utrzymywać wyprostowane plecy.
  • Kijkami należy odpychać się od podłoża do przodu, a nie podpierać się nimi – stosowanie kijków ma pomóc w przemierzaniu trasy w dobrym tempie, a także angażować do pracy mięśnie ramion, pleców oraz tułowia.
  • Gdy na podłożu znajduje się lewa noga, powinien znaleźć się na nim kijek trzymany prawą ręką i na odwrót.
  • Każdy trening warto poprzedzić krótką rozgrzewką.

Jak dobrać kije nordic walking?

Oferta kijków do nordic walking jest bardzo szeroka, a sporo egzemplarzy różni się pomiędzy sobą wyłącznie kwestiami estetycznymi. By wybrać dobre kijki nordic walking, należy zwrócić uwagę nie tylko na ich design i kolorystykę, ale także na kluczowe kwestie techniczne:

  • Długość – to najważniejsza z kwestii. By dobrać odpowiednią długość kijków, należy pomnożyć wzrost użytkownika przez 0,68 (w przypadku osób początkujących) lub 0,72 (w przypadku osób zaawansowanych. Uzyskany wynik to optymalna długość kijków.
  • Rodzaj kijków – w sprzedaży można znaleźć kijki o stałej długości oraz modele teleskopowe (z regulacją długości). Kijki bez regulacji należy dobrać bardzo starannie, gdyż nie ma możliwości ich dopasowania do wzrostu użytkownika. Kijki regulowane pozwalają na dopasowanie długości, a także na złożenie kijków, by zajmowały mniej miejsca w czasie transportu lub przechowywania.
  • Materiał wykonania – najtańsze modele kijków są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lekkie. Mankamentem egzemplarzy aluminiowych jest niższa trwałość oraz silniejsze przenoszenie wibracji, co może być jednak minimalizowane poprzez rozwiązania typu anti-shock. Droższe kijki najczęściej bywają wykonane z włókna węglowego lub kompozytu – to trwalsze rozwiązania, które nie są tak podatne na drgania i wibracje.

Jak często chodzić?

Nordic walking to aktywność pozwalająca na poprawę kondycji, a także na wzmacnianie mięśni oraz redukcję tkanki tłuszczowej. Odchudzanie wspierane ćwiczeniami tego typu będzie o wiele skuteczniejsze, a zredukowaną wagę łatwiej będzie utrzymać na preferowanym poziomie. Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednia częstotliwość treningów. Jak często chodzić z kijkami?

  • Osoby początkujące – treningi na tym etapie nie powinny zniechęcać nadmierną intensywnością i częstotliwością, ale też nie powinny odbywać się zbyt rzadko. Za dobry punkt wyjścia na początek można uznać jeden lub dwa treningi tygodniowo (także zimą), a częstotliwość tę można zwiększyć lub przeplatać innymi rodzajami aktywności sportowej.
  • Osoby zaawansowane i nastawione na realizację konkretnych celów treningowych – powinny trenować częściej. Jeśli nordic walking jest głównym rodzajem praktykowanej aktywności, a zależy nam na tym, by spalać kalorie i redukować wagę lub poprawiać kondycję, to warto ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu lub częściej. Nie każdy trening musi być równie długi (czasami ciężko wygospodarować tyle czasu w środku tygodnia), można postawić na długie marsze w weekend i krótsze w tygodniu.


Jaki dystans?

Treningi nordic walking są bardzo skuteczne, ale też przyjemne i stosunkowo łatwe oraz bezpieczne. Największe zalety nordic walkingu to fakt, że każdy może dopasować tę aktywność do własnych potrzeb poprzez samodzielne ustalanie tempa, techniki i długości pokonywanych tras.

By chodzenie nordic walking było skuteczne, warto zadbać o odpowiedni dystans, ale w połączeniu z dobrym tempem i prawidłową techniką, a także odpowiednią częstotliwością.

  • Osoby początkujące i o słabszej kondycji mogą zacząć od krótszych spacerów – na przykład 3 lub 4 kilometry.
  • Osoby praktykujące nordic walking od jakiegoś czasu mogą planować treningi na dystansie od kilku do około 10 kilometrów.
  • Osoby zaawansowane mogą wybierać dłuższe trasy – nawet kilkanaście kilometrów, ale raczej nie na każdy trening.

Podane długości tras są wyłącznie orientacyjne. Kluczowe jest także to, ile mamy czasu na trening i jakim tempem maszerujemy. Akurat w przypadku tego rodzaju aktywności mamy pełną dowolność w dopasowaniu każdego treningu do własnych preferencji i stąd tak duża popularność nordic walkingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410