Jaki wzmacniacz samochodowy do 300 zł? Ranking wzmacniaczy samochodowych

Mocarny system audio w samochodzie niesłusznie kojarzy się z mocno wiekowymi, przechodzonymi Golfami „trójkami”, w których bagażnikach zamontowano sprzęt kilkakrotnie przekraczający wartość auta. Dziś bez trudu można otaczać się dźwiękiem dobrej jakości praktycznie wszędzie: w domu, w podróży, a nawet podczas wypoczynku za miastem. Umożliwiają to wysokiej klasy odtwarzacze, słuchawki i przenośne głośniki. Nie inaczej jest w przypadku czterech kółek – nawet nie będąc audiofilem, kierowca czy pasażer niewielkim kosztem może uprzyjemnić sobie czas spędzany w samochodzie słuchaniem muzyki w zadowalającej jakości dźwięku.

Wzmacniacz, choć duży rozmiarem, nie musi kosztować wiele, a jego zasługi dla polepszenia doznań muzycznych okażą się nieocenione. Warto zapoznać się z poniższym poradnikiem, który wyjaśnia, komu i dlaczego przyda się nowy nabytek w postaci zewnętrznego wzmacniacza samochodowego.

Czy to jest mi w ogóle potrzebne?

Tak, jeśli pożądane jest zwiększenie mocy zapewnianej przez car audio przy jednoczesnym zachowaniu czystej, niezniekształconej barwy dźwięku i stworzeniu stabilniejszych warunków pracy dla głośników. Nawet głośniki z wyższej półki polegną we współpracy z fabrycznie zamontowanym a radioodtwarzaczu wzmacniaczem, stąd nieco bardziej wymagającym słuchaczom poleca się dokupienie wzmacniacza zewnętrznego. Układ ten działa jednak i w drugą stronę – tanie radio nie zyska na jakości po połączeniu z zadowalającym wzmacniaczem, warto więc zwrócić uwagę, aby oba te elementy były równe sobie pod względem parametrów.
wzmacniacz samochodowy do 300 zł

Czym się kierować przy wyborze?

Ilość kanałów wzmacniacza może sięgać nawet ośmiu, ale spokojnie – przeciętny użytkownik potrzebuje dwóch (dla głośników przednich czy basowych) albo czterech (dla głośników przednich i tylnych bądź przednich i subwoofera). Istotna będzie też klasa urządzenia: A, A/B i D. Pierwsza pobiera minimalną ilość energii i charakteryzuje się najwyższą jakością dźwięku, ale nie jest montowana w zestawach samochodowych. Klasa D to wysoka cena, spowodowana potężną mocą przy jednoczesnym zachowaniu małych (co jest nietypowe dla wzmacniaczy) gabarytów sprzętu. A/B to jedyny słuszny pod względem cenowym wybór, który cechuje też wysoka skuteczność, i warto szukać tego oznaczenia podczas zakupu. Lekkie wzmacniacze są niestety zwykle gorsze jakościowo: im większa waga, tym większa moc znamionowa urządzenia (nawet jeśli producent twierdzi inaczej, co jest częstą, nieuczciwą praktyką w przypadku podawania tego parametru). To samo tyczy się wymiarów: wielkość ma znaczenie! Dobry wzmacniacz to ten o dużej mocy, w konsekwencji wydzielający też wiele ciepła. Aby je odprowadzić, potrzeba sporej obudowy, stąd niemałe gabaryty.

Jakie parametry są istotne?

Wspomniana już wyżej moc jest rzecz jasna najistotniejszym aspektem – niestety, producenci chętnie podkręcają ten parametr, by zwiększyć sprzedaż swojego produktu. Dlatego lepiej zwrócić uwagę na skrót RMS (moc ciągła znamionowa). Przyjęło się twierdzić, że moc wzmacniacza powinna być równa połowie mocy głośników, ale dziś ta zasada nie znajduje już zastosowania. Lepiej, aby ich parametry były porównywalne, lub by wzmacniacz cechował się wyższą mocą. Wówczas wykorzystamy w 100% potencjał głośników bez obawy o ich uszkodzenie i otrzymamy dźwięk bez zniekształceń.

  • DF (damping factor – współczynnik tłumienia) – im wyższa wartość, tym więcej mocy wzmacniacz może dostarczyć głośnikom. Tyle w teorii, w praktyce DF powinno bowiem mieć wartość pomiędzy 20 a 30.
  • Wydajność – tu bez niespodzianek, im wyższa, tym lepsza; wówczas mniej mocy marnuje się poprzez wydzielane ciepło.
  • Zniekształcenia (distortion lub T.H.D) – jeśli wahają się w okolicy 3% nie ma obaw, że nasz słuch je wyłapie.
  • Mostkowanie wyjść – pozwala na łączenie kilku kanałów w jeden o odpowiednio większej mocy, np. dla subwoofera bądź dowolnego innego głośnika.
  • Bezpieczniki – najtańsze wzmacniacze to te, w których zamontowane zostały bezpieczniki dziesięcioamperowe; sprzęt wysokiej klasy dysponuje większymi, począwszy od 40A.
  • Zwrotnica – przyda się tylko tym, którzy podłączą do wzmacniacza głośniki różnego typu. Każdy z nich będzie wymagał specyficznej częstotliwości do skutecznej pracy, i właśnie o ten podział właściwie zadba zwrotnica.

Ranking 5 wzmacniaczy samochodowych do 300 zł


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410