BLIK co to jest, jak działa, jak korzystać?

BLIK jest polskim systemem płatności bezgotówkowych realizowanych za pośrednictwem smartfonów. Według ostatnich danych korzysta z niego już ponad milion użytkowników.

BLIK powstał w 2013 r., kiedy to Alior Bank, Bank Millenium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO BP nawiązały współpracę w ramach Polskiego Standardu Płatności sp. z o.o. i postanowiły stworzyć system płatności, który będzie wygodny i bezpieczny dla klientów. Obecnie system dostępny jest w następujących bankach:

  • PKO Bank Polski (aplikacja IKO)
  • ING Bank Śląski (aplikacja Moje ING Mobile)
  • mBank (aplikacja mBank PL)
  • Bank Millennium (aplikacja Bank Millennium)
  • BZ WBK (aplikacja BZWBK24 mobile)
  • Alior Bank (aplikacja Alior Mobile)
  • Orange Finanse (aplikacja Orange Finanse)
  • Getin Bank (aplikacja Getin Mobile)
  • T-Mobile Usługi Bankowe (aplikacja T-Mobile Bankowe)

Aby korzystać z BLIK-a, należy być użytkownikiem aplikacji mobilnej jednego z powyższych banków.

BLIK – jak to działa?

System płatności BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w stacjonarnych i internetowych sklepach i punktach usługowych oraz wypłacanie pieniędzy w bankomatach. Aby skorzystać z tego rodzaju płatności należy poinformować o tym sprzedawcę lub zaznaczyć odpowiednie pole w przypadku zakupów internetowych. Następnie logujemy się do aplikacji mobilnej swojego banku, generujemy sześciocyfrowy kod, który wprowadzamy do terminala płatniczego lub w odpowiednie miejsce w systemie płatności sklepu internetowego, a całą transakcję potwierdzamy w telefonie numerem PIN.

Wypłata z bankomatu jest możliwa w urządzeniach banków, które udostępniają system płatności BLIK. Dokonujemy tego poprzez wybór odpowiedniej opcji i generację kodu w mobilnej aplikacji w naszym smartfonie. Wypłatę pieniędzy potwierdzamy numerem PIN w telefonie.

Ciekawą opcją, którą umożliwia BLIK jest dokonywanie przelewów na numer telefonu. Aby zrealizować taki przelew, należy z książki adresowej w naszym telefonie wybrać numer telefonu odbiorcy. Jeśli korzystał już wcześniej z systemu BLIK, pieniądze natychmiast znajdą się na jego koncie. Jeśli odbiorca nie korzystał z BLIK-a, otrzyma SMS-a z prośbą o podanie numeru rachunku bankowego, na który ma trafić przelew.

BLIK – wady

System BLIK staje się coraz popularniejszy, jednak należy wspomnieć o pewnych ograniczeniach związanych z jego użytkowaniem. Płatności za pośrednictwem BLIK-a mogą być realizowane wyłącznie na terenie Polski, natomiast przelewy na inny telefon są dopuszczalne tylko w przypadku, gdy jest to polski numer (prefix +48). Wadą BLIK-a jest także to, że mimo szybkiego rozwoju systemu wciąż jeszcze istnieje sporo sklepów, w których płatności dokonywane w ten sposób nie są możliwe.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410