Rowerek czy bieżnia – na co postawić?

image

By zyskać piękną sylwetkę, wcale nie trzeba chodzić na siłownię. Wystarczy regularnie trenować w domu. W tym celu potrzebujemy jednak odpowiedniego sprzętu. Do najpopularniejszych urządzeń treningowych wykorzystywanych w domowym zaciszu zaliczyć można rowerek stacjonarny oraz bieżnię. Na którą opcję warto się zdecydować?

Rowerek a bieżnia – jakich efektów się spodziewać?

Zarówno ćwiczenia na rowerku, jak i bieżni zalicza się do treningów typu cardio. Ich rezultaty mogą przekonać do aktywności fizycznej nawet największych sceptyków. Jakich więc efektów można się po nich spodziewać?

Utrata kalorii

Zarówno trening na rowerku, jak i na bieżni charakteryzuje się wysoką skutecznością w spalaniu tkanki tłuszczowej. Oczywiście wiele zależy od masy ciała ćwiczącego, jego indywidualnego tempa metabolizmu oraz tempa ćwiczeń, jednak przyjmuje się, że w trakcie godzinnej jazdy na rowerku można spalić od 350 do ponad 700 kcal, zaś podczas godzinnego biegu od 500 do ponad 800 kcal.

Poprawa wydolności organizmu

Ćwiczenia na rowerku i bieżni stanowią idealny trening wydolnościowy. Stymulują bowiem pracę całego układu krążeniowego oraz wzmacniają serce. Zapobiega to rozwojowi wielu groźnych chorób, takich jak nadciśnienie, choroba wieńcowa, cukrzyca czy też miażdżyca. Większa wydolność organizmu to również więcej energii.

Poprawa samopoczucia

Podczas wysiłku fizycznego nasz organizm uwalnia endorfiny. Te zaś sprzyjają poprawie samopoczucia. Ćwicząc, możemy odreagować codzienny stres i uwolnić się od negatywnych myśli. Systematyczny trening sprawia, że nasz organizm jest lepiej dotleniony, dzięki czemu mamy więcej energii.

Które mięśnie pracują podczas treningu?

Efektem ćwiczeń zarówno na rowerku, jak i bieżni jest nie tylko utrata zbędnych kilogramów, ale i wymodelowanie sylwetki. Rowerek treningowy najmocniej angażuje mięśnie nóg, w tym zwłaszcza mięśnie łydek, pośladków i czworogłowe ud. Modeluje również mięśnie brzucha.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku biegania po bieżni. Największą pracę wykonują dolne partie ciała. Niemniej trening biegowy wzmacnia również brzuch i ramiona. Jeżeli chcemy spotęgować ten efekt, warto chwycić w dłonie ciężarki.

Warto nadmienić, że na rynku dostępne są dwa modele bieżni. To, na które rozwiązanie się zdecydujemy, ma znaczenie dla efektywności treningu. Bieżnia magnetyczna wprawiana jest w ruch siłą mięśni ćwiczącego, z kolei bieżnia elektryczna do rozruchu wymaga zasilania elektrycznego. Dla osób dopiero co rozpoczynających swą przygodę z bieganiem, lepszym wyborem będzie druga opcja. Jest ona droższa, jednak mniej obciąża stawy.

Rower czy bieżnia – co lepsze?

To, jakie rozwiązanie wybierzemy, zależy głównie od naszych potrzeb i preferencji. Rowerek treningowy będzie optymalnym rozwiązaniem, jeśli:

  • zależy nam na wyrzeźbieniu dolnych partii ciała,
  • nie chcemy zanadto obciążać stawów i kolan,
  • naszym celem jest poprawa wydolności serca i płuc oraz ogólnej kondycji organizmu,
  • dysponujemy ograniczoną przestrzenią – niewielkie rozmiary rowerków stacjonarnych sprawiają, że z powodzeniem znajdziemy model, który zmieści się nawet w małym pomieszczeniu,
  • nie chcemy rezygnować z treningu rowerowego z powodu niesprzyjającej aury panującej na zewnątrz.

Co więcej, rowerek stacjonarny to sprzęt polecany przez lekarzy jako rehabilitacja po zawałach serca. Wzmacnia on bowiem narząd, nie obciążając nadmiernie organizmu. Z powodzeniem może być on wykorzystywany także przez osoby starsze. Jak zostało wspomniane, nie obciąża on nadmiernie stawów, co dla osób w podeszłym wieku jest istotne.

Z kolei bieżnia treningowa będzie dobrym wyborem w sytuacji, gdy:

  • jesteśmy miłośnikami różnych form biegu – marszu, truchtu, sprintu czy też joggingu – jednak z powodu niesprzyjającej aury nie możemy ćwiczyć na zewnątrz,
  • zależy nam na wykonywaniu ruchów zbliżonych do naturalnych,
  • trenujemy do imprezy biegowej,
  • chcemy szybko zrzucić dodatkowe kilogramy – trening biegowy spala bowiem najwięcej kalorii,
  • nie mamy problemów ze stawami,
  • zależy nam na wymodelowaniu całej sylwetki – bieganie dobrze wpływa bowiem zarówno na uda, jak i na brzuch oraz ramiona
  • preferujemy zróżnicowane treningi biegowe – nowoczesne bieżnie treningowe pozwalają na regulację prędkości biegu oraz kąta jego nachylenia, dzięki czemu z łatwością dostosujemy trening d naszych potrzeb i efektów, jakie pragniemy uzyskać.

Jak zostało wspomniane, wybór właściwej opcji zależy przede wszystkim od naszych potrzeb i preferencji treningowych. Szeroka oferta rynkowa rowerków stacjonarnych i bieżni sprawia, że z łatwością znajdziemy model, który sprosta naszym oczekiwaniom.