Mata do ćwiczeń – jaka mata do jogi?

Wiele rodzajów ćwiczeń wygodnie jest wykonywać na specjalnej macie. Jak wybrać matę do ćwiczeń? Na co zwrócić uwagę?

Mata do ćwiczeń – czy jest potrzebna?

Korzystanie z maty treningowej nie jest może absolutnie konieczne, ale z pewnością w znaczny sposób podnosi komfort i bezpieczeństwo trenującego. W jaki sposób?

  • Mata do ćwiczeń izoluje od twardego podłoża, zapewnia lekką amortyzację, a przez to poprawia komfort ćwiczącej osoby.
  • Mata piankowa chroni też podłoże przed zabrudzeniem lub mechanicznym uszkodzeniem w trakcie ćwiczeń (na przykład przed zarysowaniem).
  • Mata treningowa antypoślizgowa minimalizuje ryzyko doznania kontuzji na skutek poślizgnięcia się na podłodze.
  • Mata do jogi i fitnessu przydaje się zarówno podczas ćwiczeń samodzielnych (w domu), jak również można zabierać ją ze sobą na zajęcia zorganizowane.

Oczywiście można wykonywać wiele różnorodnych ćwiczeń bez maty (na przykład na dywanie lub bezpośrednio na podłodze), ale trudno wówczas mówić o komforcie i ochronie przed poślizgnięciem się.

Zalety, jakie wynikają ze stosowania maty do ćwiczeń zależą od rodzaju maty (ochronna, fitness, do jogi lub inna), ale też od jakości jej wykonania i specyfiki uprawianej aktywności. Bez wątpienia jednak można stwierdzić, że te korzyści są duże i wymierne. Z tego względu warto sięgnąć po matę dopasowaną do uprawianego sportu.

Jaka mata do jogi?

Wśród mat do ćwiczeń szczególnie ważne miejsce zajmują maty do jogi. Są one praktycznie niezbędnym elementem podczas treningów jogi, a przy tym nieco różnią się od uniwersalnych mat treningowych.

Mata treningowa vs mata do jogi

Choć z pozoru maty treningowe wydają się podobne do tych, które służą do ćwiczenia jogi, to w praktyce można zauważyć pewne różnice.

  • Uniwersalna mata treningowa – najczęściej wykonana jest z pianki. Jest nieco grubsza od mat do jogi. Nie każdy model maty treningowej jest antypoślizgowy (w sprzedaży można znaleźć maty treningowe, które swobodnie przesuwają się po podłodze i są dedykowane do prostych ćwiczeń wyłącznie na macie – na przykład do robienia brzuszków, pompek). Maty treningowe uniwersalne polecane są do treningu fitness, pilates, a także do indywidualnie dobranych ćwiczeń na macie.
  • Mata do jogi – jest zauważalnie cieńsza od wielu mat uniwersalnych (może mieć około 2.5 mm grubości) oraz antypoślizgowa. Z uwagi na niewielką grubość, gorzej wykonuje się na niej tradycyjne ćwiczenia aerobowe i gimnastyczne, a bardzo dobrze sprawdza się właśnie podczas jogi. Mniejsza grubość i ogólne wymiary ułatwiają jej przenoszenie i zabieranie ze sobą (na przykład na zajęcia w plenerze).

Jak wybrać matę do jogi?

Oferta mat treningowych do jogi jest coraz szersza, co wiąże się, w dużej mierze, ze wzrostem popularności tego rodzaju aktywności ruchowej. Szeroki wybór sprawia, że można dobrać matę o idealnych parametrach, która będzie też estetyczna i w przystępnej cenie. Do najważniejszych kwestii, na jakie należy zwrócić uwagę przed zakupem, należą:

  • Wymiary – mata do jogi powinna być dopasowana do wzrostu użytkownika lub użytkowniczki, by umożliwiać wygodne wykonywanie ćwiczeń. Większość mat tego typu jest dostępnych w wymiarach około 200 x 100, 200 x 120, 180 x 100, ale są też inne formaty, dlatego warto porównywać różne modele mat i dobrać odpowiedni do własnego wzrostu.
  • Grubość – maty do jogi bywają cieńsze od mat uniwersalnych. Nie należy obawiać się, że będą niewygodne, gdyż maty tego typu są projektowane właśnie z myślą o treningach jogi i dostosowane do ich specyfiki. Dobrym wyborem wydają się maty mające około 2.5 – 3.5 mm grubości.
  • Antypoślizgowe właściwości – podczas wykonywania różnego rodzaju figur istotne jest dobre podparcie i pewność, że dłoń lub noga nie poślizgnie się na macie. Z tego właśnie względu, przy wyborze maty, warto zwrócić uwagę na to, czy jest antypoślizgowa od spodu (nie będzie się przesuwała po podłodze), ale też czy nie jest przesadnie śliska od góry.
  • Cena – profesjonalne maty tego rodzaju są nieco droższe od najtańszych uniwersalnych mat do ćwiczeń, ale zdecydowanie warte są tego, by zapłacić za nie więcej.
  • Estetyka – design mat do ćwiczeń jest bardzo różnorodny i często potrafi zachwycić ciekawą kolorystyką, oryginalnym nadrukiem lub wzorem. Choć parametr ten nie ma wpływu na jakość maty, to bez wątpienia oddziałuje na przyjemność i motywację do ćwiczeń. Warto więc przejrzeć ofertę mat także pod kątem ich kolorystyki i designu.

Wybór odpowiedniej maty do ćwiczeń wymaga zwrócenia uwagi na wiele istotnych kwestii – nie warto sięgać po przypadkową matę, która może okazać się niewłaściwa do rodzaju praktykowanych ćwiczeń.

Materiał wykonania

Jedną z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o zakup maty do ćwiczeń, jest zweryfikowanie, z czego została wykonana. Możliwości jest wiele, a materiał użyty do produkcji maty ma ogromny wpływ na jej specyfikę i funkcjonalność.

PVC

Najpopularniejsze z dostępnych rozwiązań. Zaletą mat do ćwiczeń z PVC jest ich niezwykle wysoka trwałość oraz łatwa pielęgnacja. Mata z tego materiału będzie mogła być użytkowana przez lata, a jej czyszczenie można wykonywać na mokro bez obaw o plamy czy zniszczenie tworzywa.

Pianka termoplastyczna

Droższe modele mat do jogi mogą być wykonane właśnie z pianki termoplastycznej. Materiał ten jest bardzo lekki i zapewnia znakomitą antypoślizgowość. Maty z pianki termoplastycznej zapewniają również świetną amortyzację, a mankamentem jest ich miękkość – wiele osób trenujących jogę preferuje twardsze podłoże do ćwiczeń.

Kauczuk

Najbardziej antypoślizgowy spośród dostępnych materiałów. Naturalny kauczuk jest lekko chropowaty, a dzięki temu zapewnia świetną przyczepność podczas ćwiczeń. Niestety maty z naturalnego kauczuku są dość drogie i nie tak trwałe, jak te z PVC. Mata kauczukowa jest również dość ciężka w porównaniu z innymi, a także wymaga czyszczenia bez użycia jakichkolwiek detergentów (wyjątkiem jest ocet rozrobiony z wodą w proporcjach 1:1).

Poliuretan

Nieco mniej popularny materiał, jeśli chodzi o maty do ćwiczeń, ale bardzo przyjemny w dotyku i użytkowaniu. Mata do jogi z PU zapewni dobrą przyczepność, może też być zdobiona ładnymi wzorami. Mankamentem tego materiału jest podatność na zarysowania i zabrudzenia.

Mikrofibra

Coraz popularniejsze rozwiązanie, wśród osób, które cenią niebanalny design oraz są gotowe zapłacić za matę do ćwiczeń nieco więcej. Mata z mikrofibry chłonie wilgoć i cały czas zapewnia wysoką antypoślizgowość. Może być czyszczona na mokro, a jej ogromnym atutem jest także bardzo oryginalna i efektowna estetyka.

Juta i bawełna

Naturalne materiały, które bywają elementem mat wielowarstwowych (raczej nie sprawdzi się samodzielnie). Juta jest antypoślizgowa, ale specyficzna, lekko szorstka w dotyku. Można czyścić ją zwilżoną gąbką lub szmatką. Bawełna najczęściej przyjmuje postać ręcznika do jogi i jest układana na macie (na przykład kauczukowej).

Wybierając matę do jogi lub jakichkolwiek ćwiczeń, warto zwrócić uwagę na to, jakie ma parametry i jakie są opinie jej użytkowników – to często ułatwia podjęcie decyzji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410