Jaką latarkę czołową wybrać? Ranking 5 najlepszych modeli.

Uprzedźmy żarty i połóżmy kres stereotypom: latarka czołowa to nie tylko atrybut górnika. Jej walory doceni każdy entuzjasta sportu i wypoczynku na świeżym powietrzu, który nie lubi czuć się skrępowany trzymaniem źródła światła w dłoni. Bieganie, jazda na rowerze, wspinaczka: dziedziny można wymieniać długo. A przecież każdą z nich z powodzeniem można uprawiać po zmroku, zwłaszcza jesienią i zimą, gdy słońce zachodzi jeszcze zanim wrócimy z pracy.

Strumień światła z latarki czołowej kieruje się dokładnie tam, gdzie zwrócimy głowę, używanie jej jest więc bardzo wygodne i przebiega intuicyjnie. Jak wybrać najlepszy do naszych potrzeb model spośród setek dostępnych na rynku? Poniżej kilka podpowiedzi.

Jaką latarkę czołową wybrać?

Czołówka musi być odporna na upadki, mróz i wilgoć. Klas wodoszczelności (IPX) jest osiem, pierwsze oznaczają, że latarka będzie odporna na lekkie opady, a ostatnie, że można ją nawet zanurzyć w wodzie. Jeśli ulewa zastanie nas na dworze, powinna wystarczyć czwarta klasa, a sprzęt zniesie deszcz bez uszczerbku na zdrowiu. Nie ma potrzeby popadać w przesadę: jeśli szukamy czołówki do nocnego biegania, nie przepłacajmy za taką, która przetrwa nurkowanie w Egipcie. Przyjęło się też, że dobra latarka powinna wytrzymać upadek z wysokości wzrostu swojego właściciela – a jeśli nie zadbamy o dopasowanie paska mocującego, taka sytuacja może zdarzać się często.

Zwróćmy uwagę, czy reflektor posiada możliwość zmiany kąta nachylenia. Będzie można ją wyregulować w zależności od tego, czy w danym momencie chcemy oświetlić ścieżkę pod nogami czy znajdujące się z przodu obiekty. Ponieważ czołówkę będziemy obsługiwać niejako „po omacku”, bez patrzenia na urządzenie, warto upewnić się, czy przyciski są duże i czy działają płynnie. Aby sprzęt nie włączał się samoczynnie po włożeniu do plecaka, przyda się funkcja blokady.

latarka czołowa

 

Wybór źródła zasilania to kwestia osobistych preferencji. Do wyboru są standardowe paluszki, czyli baterie AA bądź AAA, akumulatorki i dedykowane akumulatory, coraz popularniejsze ze względu na sporą pojemność. Wszystkie opcje łączy jedno: mogą się rozładować w najmniej oczekiwanym momencie. Wtedy do wyboru mamy wyciągnięcie z kieszeni nowych baterii, włożenie akumulatorków do ładowarki bądź podpięcie akumulatora do gniazdka. Wydaje się, że najpopularniejsze wciąż pozostaje rozwiązanie pierwsze, pomimo że zakup ładowarki, dostępnej w niemal każdym markecie, to spora oszczędność. Pojemnik na baterie/akumulator może być zintegrowany z reflektorem, umieszczony z tyłu opaski bądź chowany do kieszeni i połączony z czołówką przewodem.

Jako że diody LED cechuje o wiele wyższa sprawność elektryczna niż konwencjonalne żarówki, w przypadku opisywania ich mocy zrezygnowano z poczciwych watów na rzecz lumenów (lm), będących jednostką miary strumienia świetlnego. Niestety ta zmiana dała pole do popisu dla nieuczciwych praktyk sprzedawców, którzy zawyżają parametr. Warto pamiętać, że lumeny opisują moc, ale nie zasięg latarki, lepiej więc nie polegać przy wyborze na deklaracjach producentów i sprawdzić daną czołówkę samodzielnie.

Im większa moc diody, tym silniej zaświeci latarka – to prosta zasada. Te o mocniejszym świetle przeznaczone są raczej do wspinaczki bądź eksplorowania grot, biegacze i rowerzyści mogą wybrać słabsze modele, za to o dłuższym czasie świecenia. Czołówki mogą, w zależności od zastosowanej optyki (soczewka, zwierciadło bądź połączenie obu) emitować światło rozproszone o krótkim zasięgu bądź skupione o dłuższym, a przy tym oferują kilka trybów pracy: boost (krótkotrwałe, acz silne światło, stosowane w sytuacjach awaryjnych), alarmowy, ekonomiczny i pulsacyjny. Niektórzy producenci dołączają barwne filtry bądź kolimator (rozpraszający wiązkę światła), które zakłada się na soczewkę.

Waga sprzętu zależy w dużej mierze od zasilania: cięższe będą latarki akumulatorowe, baterie to lżejsza opcja. Zakres tego parametru waha się od 100 do 350 gramów, i choć różnica wydaje się niewielka, warto poszukać modelu, którego noszenie będzie najmniej odczuwalne. Pamiętajmy jednak, że przy niewygodnym lub źle wyregulowanym pasku, na którym w dodatku znajdują się metalowe klamry, nawet najlżejszy reflektor będzie ciążył i obcierał.

Na pasek podczas zakupu wielu nabywców zwraca najmniejszą uwagę, po czym okazuje się, że to właśnie on jest przyczyną największych bolączek. Zwróćmy uwagę, by materiał był przyjemny w dotyku, a klamry profilowane do kształtu głowy i wykonane z innego materiału niż metal, który uprzykrzy nam korzystanie z czołówki, o ile pod opaskę nie założymy czapki. Środkowy pasek, przeprowadzony przez czubek głowy, który oferują niektóre modele, powinien zapobiec zjeżdżaniu latarki z czoła podczas szybkiego ruchu.

Ranking 5 najlepszych latarek czołowych


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410