Jak rower kształtuje sylwetkę?

Jazda na rowerze wywiera ogromny wpływ na kondycję, zdrowie i sylwetkę rowerzysty. W jaki sposób rower kształtuje sylwetkę? Czy warto wybrać rower miejski, trekkingowy, czy może raczej stacjonarny?

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Niemal każdy rodzaj aktywności fizycznej może wywierać niezwykle korzystny wpływ na zdrowie i kondycję, ale to właśnie jazda na rowerze cieszy się niezwykle dużą popularnością. Rower jest traktowany jako alternatywny i ekologiczny środek transportu, a jazda na nim bywa elementem intensywnych treningów lub sposobem na zrzucenie wagi. Podczas użytkowania roweru pracuje wiele mięśni całego ciała, a w szczególności:

  • Mięśnie nóg i pośladków – z oczywistych względów to właśnie one pracują najbardziej intensywnie podczas jazdy na rowerze. Wzmacniane są mięśnie łydek i ud, a także pośladki. Ten rodzaj treningu bardzo mocno oddziałuje na dolne partie ciała, prowadzi do ich wzmocnienia i wysmuklenia.
  • Mięśnie rąk – także nie pozostają w spoczynku w trakcie jazdy. Manewrowanie kierownicą i utrzymywanie poprawnej sylwetki wymagają wysiłku mięśni rąk, ramion oraz klatki piersiowej.
  • Mięśnie brzucha i tułowia – te również pracują, choć nie tak intensywnie, jak mięśnie nóg. Jednak regularnie jeżdżąc na rowerze można zaobserwować wysmuklenie i wzmocnienie całego ciała – w tym również brzucha i całego tułowia.

Bez względu na to, czy wybór padnie na rower miejski, trekkingowy, czy też rower stacjonarny, jego regularne użytkowanie przyniesie wymierne efekty i to nie tylko w postaci wzmocnienia mięśni.

Jazda na rowerze – efekty

Przed podjęciem decyzji o zakupie roweru trekkingowego, miejskiego lub stacjonarnego, warto przyjrzeć się bliżej efektom regularnej jazdy na tym jednośladzie. Do najważniejszych zalet jazdy na rowerze należą:

  • Wzmocnienie mięśni – jak już zostało wspomniane, jazda na rowerze angażuje do działania mięśnie niemal całego ciała, a w szczególności dolne partie.
  • Poprawa kondycji i wydolności organizmu – regularne przejażdżki lub treningi na rowerze stacjonarnym to także sposób na budowanie lepszej kondycji i poprawę wydolności organizmu. To świetna odskocznia od siedzącego trybu życia i sposób na to, by zachować sprawność na długie lata.
  • Spalanie kalorii – jazda na rowerze stacjonarnym lub klasycznym daje wymierne efekty także w tym względzie. Intensywna praca mięśni nóg i pośladków prowadzi do ich wzmocnienia, zarysowania i wysmuklenia. Rower to sprzymierzeniec w walce z nadprogramowymi kilogramami, ale też narzędzie do codziennego dbania o sylwetkę.
  • Korzyści zdrowotne – szczególnie obniżanie poziomu „złego” cholesterolu (LDL), ale też poprawa krążenia, zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy, minimalizowanie dolegliwości towarzyszących cukrzycy i wiele innych.

Trudno nie dostrzec i nie docenić korzyści, jakie niesie ze sobą regularna jazda na rowerze klasycznym lub treningi na rowerku stacjonarnym.

Rower klasyczny czy stacjonarny?

Wielu kupujących ma spore wątpliwości, co do tego, czy lepsze efekty treningowe można uzyskać na rowerze klasycznym (na przykład wybierając rower miejski albo trekkingowy), czy może raczej na rowerze stacjonarnym. Jakie są zalety i wady każdego z tych rozwiązań?

Rower klasyczny

Można kupić go w wielu różnorodnych wariantach, w zależności od terenu, w jakim będzie użytkowany, ale też od preferencji użytkownika i specyfiki planowanych treningów. Rower tego typu będzie nie tylko narzędziem treningowym, ale też środkiem transportu i sposobem na rekreację.

Rower klasyczny – zalety i wady

Zalety

Wady

Może służyć zarówno do treningów, jak i do przejażdżek rekreacyjnych, a nawet jako codzienny środek transportu.

Jego użyteczność spada zimą i podczas skrajnych warunków atmosferycznych.

Może być użytkowany przez kilka osób o zbliżonej posturze.

By mógł być użytkowany we wnętrzu, stacjonarnie, konieczny jest zakup kompatybilnej przystawki, a to dodatkowy koszt.

Można zabierać go ze sobą na wyjazd, by urozmaicić czas spędzany w plenerze, a szczególnie gdy jest to rower trekkingowy.

Treningi na rowerze klasycznym są nieco trudniejsze do zaplanowania (kwestia wyboru trasy, oszacowania spalanych kalorii i stopnia trudności w nowym terenie).

Gdy zostanie uzupełniony o specjalną przystawkę (trenażer), może funkcjonować podobnie do rowerka stacjonarnego.

Jazda po mieście lub w plenerze jest bardzo zróżnicowana, rekreacyjna i ciekawa.

 

Rower stacjonarny

To rozwiązanie, które również ma swoje zalety, a szczególnie, gdy priorytetem jest trening na rowerze, a nie rekreacyjne przejażdżki lub sposób na dojazdy.

Rower stacjonarny – zalety i wady

Zalety

Wady

To wygodne urządzenie treningowe, które umożliwia wykonywanie ćwiczeń w domowym zaciszu.

Sprzęt tego rodzaju nie posłuży do niczego innego poza treningami.

Można trenować na nim o dowolnej porze roku, kiepska pogoda nie wpływa na możliwości treningowe.

Trudniej o zaaranżowanie treningu na świeżym powietrzu, gdy dysponuje się tylko rowerem stacjonarnym.

Rower stacjonarny dysponuje najczęściej panelem sterowania lub komputerem pokładowym o zaawansowanych funkcjach treningowych, jak gotowe programy ćwiczeń, licznik kalorii, regulacja oporu, pomiar tętna i innego rodzaju udogodnienia.

Rower tego typu zajmuje więcej miejsca. Klasyczny model można nawet powiesić na ścianie, a stacjonarny wymaga raczej stałej przestrzeni, o ile nie jest to model składany.

Treningom na rowerze stacjonarnym może towarzyszyć słuchanie ulubionej muzyki, a nawet oglądanie filmów – kwestia odpowiedniej aranżacji przestrzeni treningowej.

Treningi na rowerze tego rodzaju łatwo zaplanować i na bieżąco kontrolować, jak również modyfikować nastawy urządzenia. Można je rozpoczynać i kończyć w dowolnym momencie.

 

Jak widać, oba rozwiązania mają cały szereg zalet i pewnego rodzaju mankamenty. To powoduje, że faktycznie trudno się zdecydować. Niektórzy wybierają zarówno rower klasyczny, jak i stacjonarny, by trenować w domowym zaciszu, ale nie rezygnować z przyjemności, jaką daje przejażdżka po mieście lub po lesie. Gdy trzeba zdecydować się na wyłącznie jedno rozwiązanie, warto postawić na to, które jest lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.

Dla kogo rower klasyczny? Dla każdego, kto szuka nie tylko sprzętu treningowego, ale też wygodnego środka transportu i narzędzia do rekreacji.

Dla kogo rower stacjonarny? Dla tych, którzy posiadają już klasyczny jednoślad albo nie przepadają za jazdą na typowym rowerze, ale szukają skutecznego sprzętu do treningu w domu.

Jaki rower do 1000-2000 zł?

Chcąc kupić dobrej jakości rower – obojętnie czy będzie to rower miejski, rower trekkingowy, czy też stacjonarny – koniecznością jest zwrócenie uwagi na cenę konkretnego modelu. W przedziale cenowym do 1000 i do 2000 zł można znaleźć sporo ciekawych propozycji, a szczególną popularnością cieszą się poniższe rowery.

Rowery miejskie do 1000 zł

Są stosunkowo niedrogie, dlatego bez problemu znajdziemy komfortowy i niezawodny model już do 1000 zł, jak choćby:

  • Goetze Rower miejski 28″ 3 biegi + kosz metalowy kremowy – to rower dostępny w różnych wariantach kolorystycznych. Jest to model damski z kołami w rozmiarze 28”. Komfortową jazdę gwarantują 3 biegi. Na wyposażeniu znajduje się koszyk na kierownicę i bagażnik. Uwagę przykuwa estetyka tego jednośladu, która nawiązuje do stylistyki retro.
  • Kross Rower Kross Le Grand Madison 2 żółty 18″ uniwersalny – popularny model jednośladu miejskiego o dość uniwersalnym charakterze. Znakiem rozpoznawczym tego modelu jest estetyka retro i wyrazista kolorystyka.

Rowery miejskie do 2000 zł

W tym przedziale cenowym wybór jest jeszcze większy, a rowery te mają zauważalnie lepsze parametry.

  • Romet Rower miejski Sonata 1.0 19″ czarno-różowy (1928165-19) – to jednoślad dla kobiet, który wyróżnia się wyrazistą kolorystyką i dopracowanymi parametrami. Za komfort jazdy odpowiada lekka konstrukcja z aluminiową ramą, koła w rozmiarze 28” i 6 biegów.
  • Cossack Rower miejski Epica srebrny mat 2017 19,5″ – to model dedykowany mężczyznom. Jest to rower z aluminiową, lekką ramą i kołami w rozmiarze 28”. Jego atutem jest wysoka jakość wykonania i aż 7 przerzutek.

Rowery trekkingowe do 1000 zł

Rowery do jazdy po zróżnicowanym terenie i w plenerze są zauważalnie droższe od modeli miejskich, ale i wśród nich znaleźć można propozycje do 1000 zł.

  • Romet Rower turystyczny Gazela 1 S 28″ biały – bestseller w tym przedziale cenowym. To rower turystyczno-trekkingowy z lekką aluminiową ramą o rozmiarze 17”. Wyposażono go w 21 przerzutek i wysokiej klasy hamulce. To model damski.

Rowery trekkingowe do 2000 zł

Wybór jest o wiele większy w tym przedziale cenowym. Popularnością cieszą się, między innymi, rowery:

  • Romet Rower turystyczny Gazela 2 28″ brązowy – damski rower turystyczno-trekkingowy. Wyposażono go w koła o rozmiarze 28” i lekką aluminiową ramę 17”. Jego atutem jest 21 przerzutek oraz wyrazista estetyka nawiązująca do stylistyki retro.
  • Romet Rower turystyczny Wagant 2 28″ 2016 czarny – to męski rower w sam raz na wycieczkę w plener. Rozmiar ramy to 19”, a kół 28”. Liczba przerzutek to 21.

Rowery stacjonarne do 1000 zł

Rowery treningowe stacjonarne nie muszą kosztować wiele. W przedziale cenowym do 1000 zł znajdziemy sporo popularnych modeli, jak choćby:

  • Zipro Rower magnetyczny Nitro – to pionowy rower magnetyczny do użytku domowego. Nie kosztuje wiele, ale zapewnia szeroką funkcjonalność. Został wyposażony w komputer pokładowy z opcjami śledzenia dystansu, spalanych kalorii i pomiarem tętna.
  • Zipro Rower magnetyczny poziomy Easy – rower treningowy poziomy do użytku domowego. Także wyposażono go w komputer pokładowy, jak również w szeroki zakres regulacji pozycji ćwiczeń oraz nastaw.

Rowery stacjonarne do 2000 zł

W tym przedziale cenowym znaleźć można bardziej zaawansowane i funkcjonalne urządzenia.

  • Zipro Rower elektryczno-magnetyczny iConsole+ Rook – elektromagnetyczny rower treningowy do użytku domowego. Wyposażony w zaawansowaną konsolę z komputerem pokładowym, który oferuje szeroki wybór programów treningowych.
  • HMS Rower treningowy spinningowy SW8902-i – spinningowy rower treningowy, który polecany jest szczególnie do treningów na redukcję wagi i typu cardio.

Bez względu na to, czy wybór padnie na rower stacjonarny, rower miejski, trekkingowy, MTB, a może crossowy, ważne jest, by regularnie z niego korzystać, bo tylko wówczas można będzie liczyć na jakiekolwiek efekty dla zdrowia i sylwetki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *